keskiviikko 9. marraskuuta 2016

Varhaiskasvatussuunnitelma

1,2,3) Mitä yhtäläisyyksiä löydät varhaiskasvatussuunnitelmista?
Yhteistä varhaiskasvatussuunnitelmissa on se, että niiden tehtävänä on suojella ja edistää lasten oikeutta hyvään ja turvalliseen lapsuuteen. Molemmissa mainitaan lapsen turvallisen oppimisympäristön varmistaminen. Molemmista löytyy lasten osallisuutta tukeva käytäntö. Lasten ymmärrys yhteisöstä, oikeuksista, vastuusta ja valintojen seurauksista kehittyy osallisuuden kautta. Amurin päiväkodissa osallisuutta tuetaan ohjaamalla, kannustamalla ja tukemalla lapsia ilmaisemaan ilman itseään. Molemmissa on huomioitu lasten kieli- ja kulttuuritausta. Amurin päiväkodissa Lapsen kulttuuritausta ja suomen kielen taitotaso huomioidaan lapsiryhmän toiminnan suunnittelussa ja toteuttamisessa. Molemmissa tunnustetaan leikin merkitys lapsen hyvinvoinnille ja oppimiselle. Molemmissa tunnistetaan leikin merkitys vuorovaikutustaitojen kehittymiseen. Molemmissa varhaiskasvatussuunnitelmissa henkilöstön tehtävä on opettaa arvoja, toisten kunnioittamista ja vastuuntuntoista toimintaa. Molemmissa mainitaan tilojen ja oppimisen tärkeys. Molemmissa on mainittu monipuolisuus liikunnassa. Liikkumista tehdään sisällä ja ulkona. Amurin suunnitelmassa on kerrottu liikkumisesta tarkemmin. Molemmissa suunnitelmissa on taiteellinen kokeminen ja ilmaiseminen. Molemmissa on kerrottu tutkimisesta
5) Millainen rooli lähihoitajalla on lapsen vasu-keskustelussa? 
Lapsen varhaiskasvatussuunnitelman laatiminen on prosessi, joka alkaa lapsen ja perheen tutustumisesta päivähoitoon ja hoitajiin.

Varhaiskasvatussuunnitelmassa lähihoitaja ottaa huomioon vanhempien tietämyksen omasta lapsestaan ja lapsen omat kokemukset, kertomukset, mielenkiinnon kohteet ja vahvuudet

Kasvattajien asiantuntijuus ja tietämys lapsen kehityksestä, lapsen yksilöllisen tuen tarpeet ja kasvattajien havainnot lapsesta ryhmän jäsenenä huomioidaan suunnitelmassa.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti